|
|   |
Az ódaköltő Berzsenyi
Berzsenyi Zrínyi után az elso színvonalas költonk, aki a magyar nemesség eredetét, történetét és némi öntudatát szólaltatta meg költészetében. Szerb Antal szerint nála minden az ero körül forog. Ódaköltoként Toldi Miklóshoz hasonlítja. "Toldi erejével halmozta és dobálta egymásra a monumentális képeket. Berzsenyi életét is hatalmas erok küzdelmeként élte meg. Büszke volt szilaj, temperamentumos természetére, de azt is tudta, a gigászi erok reménytelenek az elmúlással, az enyészettel szemben. Az ero mellett másik kulcsszava az elmúlás. Az elmúlás élményét saját életébol és a kor irodalmából merítette.
Dunántúli nemesként, birtokosként, gazdaként írt verseket: életformája a dunántúli nemességhez kötötte muveltsége azonban Kazinczyékhoz. Sehova sem tartozott igazán. Az övéiktol muveltsége választotta el, Kazinczyéktól parlagias környezete, ezért maradt tehát otthontalan.
A romantikában általános volt az elmúlás felett érzett szomorúság és borongóság. Vigasztalásért B. Horatiushoz fordult, aki olyan nemes deruvel és bölcsességgel vette tudomásul az elmúlást. Az óda mufaját is Horatiustól vette, (H.-nál a mufaj még tágabb értelmezésu tematikáját és hangnemét tekintve is).
Kazinczy is az ódakölto posztját jelölte ki Berzsenyi számára. Ez a mufaj megfelelt a reformkori költészet társadalmi szerepének: a hazafiság, a nemzeti gondolat, a magyarság fennmaradásáért érzett aggodalom kifejezésének, másrészt a horatiusi tanító célzatnak: a lelkeket kívánta muvelni, nemzetét akarta szolgálni hazafias ódáival.
A legtöbbször idézett ódája A magyarokhoz I.
Izgatott, zaklatott menetu, nagy ellentéteket tartalmazó alkotás. A romlott jelen és a hajdani ero feddhetetlenségének kontrasztja tölti ki a 14 szakaszos vers 12 strófáját ( tehát idoszembesíto vers), s az egészet áthatja a nemzet sorsáról érzett aggodalom. Kulcsszava az erkölcs: a múltbeli tiszta és a mostani hanyatló ("veszni tért") erkölcs. Ez az oka a nemzet hanyatlásának.
1. vsz. Megszólítással indul, már megjelenik az egész vers szerkeszto elvét alkotó éles szembeállítás (egyben erkölcsi ítélet is). "Romlásnak indult" -- "hajdan eros". indulatos számonkéro hangnem jellemzi az indítást. ("Nem látod, Árpád népe miként fajul?"). A vers címzettje: a magyar, a nemzet, amelyhez egyes szám 2. személyben szól. Ezzel a mu
dramatizált monológgá válik.
2. vsz. A múlt kemény helytállását idézi. Nem idilli aranykor volt, hanem "vérzivatarok" és testvérviszályok dúlták az országot. (Buda vára itt a nemzeti lét, a függetlenség jelképeként szerepel).
3. vsz. Figyelmeztetése szerint ezt a várat szórja el most a jelen, rombolja le a "veszni tért" erkölcs, s az "undok vipera- fajzatok".
4-5-6. vsz. Három versszakon át a múlt bizonyító tényei sorakoznak. Lényege: a nagyság és ero, a veszélyekkel büszkén szembeszálló rendíthetetlenség szilárd alapja a régi erkölcs volt.
7-10. vsz. A következo négy versszak fájdalmas önostorozás, a jelen buneinek itt olvashatjuk legbovebb felsorolását:
- a belso szétzüllést
- a tiszta erkölcs eltunését
- a gyönyörhajhászó elkorcsosodást
- a hagyományok megvetését
- az anyanyelv elhagyását.
Egyetlen, részletezo hasonlat érzékelteti a lassú halált, az észrevétlen pusztulást. A bunök úgy pusztították el valaha Rómát, mint ahogy a kevély tölgyben lakozó férgek orlik meg a fa gyökereit.
A 11-12. vsz. felkiáltó mondataiban újra a dicso múlt nagysága zeng - Attilát, Árpádot, Hunyadit említve. Egyszerre szólal meg a büszke öntudat és a csüggedt KIbrándulás.
13-14. vsz. Hangváltás következik az utolsó 2 versszakban: az ostorozó kemény ódai hangot elégikus megfogalmazás váltja fel. A költo lemondóan összegzi fájdalmas tapasztalait: játékszerek vagyunk csupán a sors kezében, a hajdani eros birodalomnak példája történelmi szükségszeruséggé emeli a pusztulást.
Az utolsó 2 vsz.-ban a beszélo és a megszólított viszonya megváltozik, T/1 válik uralkodóvá: bizonyítja, hogy a költo végül mégis vállalja sorsközösségét az elsiratott nemzettel.
A magyarokhoz II.
Az elso óda pesszimizmusával szemben ebben a kezdeti riadalom a jövobe vetett hitbe vált át.
Történelmi háttér: 1807-ben keletkezett, körülményei:
- a napóleoni háborúk Európát megingató hatása, az ulmi vereség
- közvetlen kiváltó oka pedig I. Ferenc császár népeihez intézett kiáltványa
A konkrét események fölé nove a vers minden korra érvényes erkölcsi ítéletet fogalmaz meg.
Szerkezetét 2 féle módon jellemezhetjük:
1. vagy egy általánosítást jellemez konkrét dolgokkal, példákkal
2. vagy konkrét kijelentésekbol, példákból von le általános érvényu következtetést
Elso szerkezeti egység: 1-3. vsz. A vers monumentális képekkel kezdodik. Ezek a mitológiai és természeti képek a magyarság veszélyeztetettségének képzetét keltik. A "bús tenger" metafora tragikus érzést visz a versbe, mert a történelem tragikus, a végzet játszik az emberrel. Ezt a történelmi felfogást bizonyítja a 2 vsz. is az ádáz Erynnis, a bosszúállás istennojével.
Az 1-2. sort két jelentésszinten lehet értelmezni:
1, A TENGERREL AZONOSÍTOTT VILÁG ORJÖNG
2, a végzet orjöngését jelképezi. Erynnis muködésének következménye az öldöklés, a háború, a teljes káosz .
Az 1. vsz. általános megállapításait a 2. és 3. vsz. konkrét példákkal bizonyítja. A 2. vsz. felsorolásai a napóleoni háborútól feldúlt világnak a tablóját festik meg. Egy 2 soros összegzéssel, általánosítással zárul az 1. egység, amely nagyon ellentmondásosan értelmezheto:
"A népek érckorlátai dolnek, S a zabolák s kötelek szakadnak."
Az eddig örökkévalónak hitt világ és rendje összeomlott, államhatárok, törvények, erkölcsök, szokások megváltozhatnak, semmiben nincs állandóság. Ebbol a megrendíto élménybol azonban nem a kétségbeesés fakad, hanem éppen ellenkezoleg: az ábránd és hit, hogy a bölcsen kormányzott hajónk (államunk) "állni tudó" lesz a habok közt. Vagyis nemzetünk, hazánk nem fog elpusztulni, történelmi kivételként kívül marad az örökös változás szükségszeruségén. A hit alapja:
1. a Titusnak nevezett I. Ferenc és a nemzet szilárd egysége, mely orzi a régi rendet
2. lélek s szabad nép erkölcsi-fizikai fölénye, mely csuda dolgokra is képes.
A tenger jelentése ebben a részben tovább gazdagodik. A latin költészet nyomán a hajó és a tenger metaforáját a történelmi viharokban eros kézzel irányított álamként értelmezi Berzsenyi.
Az 5. vsz. egy lelkes felkiáltássorban ("Ébreszd fel alvó nemzeti lelkedet, ordítson ..."), E/2-hez intézve: egy emberként szólítja fel Berzsenyi a magyarságot, hogy egységre buzdítson. Ezt egy személyes hitvallás és példaadás követi. Nem a túleroben, hanem az erkölcsben rejlik a népek fölénye.
A vers utolsó 2 sora tömör, epigrammaszeru; 3-szor említ történelmi példát, ezzel is bizonyítja igazságát, meggyozodését. A befejezés tehát erot sugall.
A verset a szabadság verseként is szokták emlegetni (Kodály megzenésítette), mert az utolsó vsz.-ban elszakad a konkrét ( helyi és idobeli) kötöttségektol, és egyetemes erkölcsi tanítást ad.
Az Osztályrészem-et a nemesi megelégedettség verseként szokták nevezni, a vers befejezése azonban az elégiák felé mutat. Ezért soroljuk ezt a verset B. elégikus korszakába.
Az 1-2. vsz. hajóképe Horatiustól való: az emberi életutat a veszélyes tengeri hajózással azonosítja. (Az okosan kormányzott hajó a középuta választja). B. csak röviden utal a "szelek mérgére", a "sok ezer veszélyre". Témája a megérkezés, a partra szállás a békés kikötoben. Mondatai: 2-2 rövid kijelento mondat: véglegességet sugallnak. Mind a négy ugyanazt a gondolatot variálja: a megmásíthatatlanság érzetét keltik. Az élet viharain szerencsésen túljutott "heves ifjú" élete fordulópotjához jutott: felnott lett, lezárult egy szakasz az életében. A biztonság jóleso érzése mögött ott rejlik az ifjuságtól való búcsú fájdalma is: ráeszmélés az ido visszafordíthatatlanságára. Ezért a költonek szüksége van az önvigasztalásra, s ezt "boldog megelégedés" illuziójával teremti meg.
Érvei: 1, jómódú földbirtokosi élet
2, a kiegyensúlyozott családi élet boldogsága
Mindez azonban egyfajta szembesítéssel történik, (értékszembesíto vers) olyan összehasonlításban, amelyben saját birtokának gazdagsága eltörpül, kiábrándítónak hat az ókori irodalomból ismert görög tájak pompájához képest. A verszakot kérdés (valójában eros állítást tartalmazó felkiáltás) zárja le "kegyes istenimtol kérjek e többet?" Ez a túlzott bizonygatás inkább az elfojtani vágyó elégedetlenség megnyilvánulása.
|   |
|
|
| |